ORANJE BOVEN                            2009-2010/2010
ORANJE BOVEN is een komedie van Het Nieuwe Genre van Jon van Eerd. Het speelt zich af in het souterrain van het Koninklijk Paleis. Harrie Vermeulen zwaait de scepter als butler, maar heeft te maken met een nogal chaotisch personeel.
 
Als chauffeur Bas Enkelhaar de buste van de koningin heeft verplaatst dreigt er onder het boze toeziend oog van Baronesse Mauela-Berenice von Geunderfleur tot Heynderveldt ende Wederkeer een ramp te ontstaan. Harrie doet er alles aan om de boel weer recht te breien, maar het kan natuurlijk ook niet anders dan dat hij er in zijn enorme eigenwijsheid een grote chaos van maakt.
 
In deze voorstelling was ook het publiek niet veilig; elke avond moest een dame uit de zaal op het toneel een rol meespelen.
 
De cast bestond uit:
Jon van Eerd (Harrie Vermeulen)
Arie Cupé (Bas Enkelhaar)
Liz Snoijink (Baronesse Manuela-Berenice von Geunderfleur tot Heynderveldt ende Wederkeer)
Marjolein Algera (Kokkie Sloof)
Peggy Vrijens (Tinka Voldaen)
De regie was in handen van Caroline Frerichs
GOUDEN NOTENKRAKER
 
In 2010 ontving Jon de Gouden Notenkraker. Deze prijs is deels het resultaat van het oevre dat opgebouwd is en deels als ode aan een speciale productie. ORANJE BOVEN was voor de jury de aanleiding om Jon deze prijs toe te kennen.
 
De motivatie van de jury was alsvolgt:
Jon (...) begeesterd niet alleen zijn publiek maar tevens zijn collega's. Zijn productie 'Oranje Boven' geeft komedie een nieuwe dimensie mee."
Met deze onderscheiding liet Jon de overigen genomineerden, Porgy Franssen en Ariane Schluter achter zich.
De winnaar in de categorie muziek was Ellen ten Damme.

De winnaar in de categorie muziek was Ellen ten Damme

YOU TUBE - TRAILER ORANJE BOVEN - CLICK

Wisjedatjes:
De rol van de Barones zou gespeeld worden door Nelly Frijda. Tijdens de repetities bleek echter dat haar gezondheid het liet af weten. Een paar dagen voor de eerste try-out moest zij noodgedwongen haar rol terug geven. Liz Snoijink nam de rol in een record-tijd over en stond na slechts vier repetities op het toneel.
Omdat Liz Snoijink op het laatste moment te hulp was geschoten kon zij niet onder een aantal verplichtingen uitkomen. Hierdoor kon zij een aantal voorstellingen niet spelen. Die keren werd de rol overgenomen door Fredérique Sluyterman van Loo.
Voor de productie vroeg Liz Snoijink haar goede relatie en couturier Frans Molenaar of hij haar wilde helpen met een mooie outfit voor haar rol als Barones. Molenaar 'bood' een mantelpakje aan dat tot zijn overjarige collectie behoorde. Daarbij vroeg hij ook nog een flink bedrag en een groot aantal vrijkaarten. Zonder direct een oplossing aan te dragen ging de producent hier niet mee akkoord. Teleurgesteld doneerde Snoijink zelf een mantelpakje van Moolenaar aan de productie. Molenaar, niet bekend om zijn charitatieve instelling maar om zijn zure instelling, was 'not amused' en schrapte haar van de lijst van genodigden voor de shows van zijn nieuwe collecties.
ORANJE BOVEN was in eerste instantie een concept voor een TV-comedy. Joop van den Ende nam het project onder zijn hoede. Er was al een cast en een decor. De scripts voor de pilots lagen klaar. Toen van den Ende ernstige gezondheidsproblemen kreeg moest hij zich terug trekken. Dit in vertrouwen dat het project in goede handen was. Voordat van den Ende ziek werd, had hij al Haye vd Heyden bij het proces betrokken.  Jon dacht hiermee een ervaren en betrouwbaar persoon te hebben bij het project dat hem zo dierbaar was. Helaas bleek de realiteit anders en werd Jon snel afgeserveerd.
"Laat ik het zo zeggen: Ik moest uit de vijver verdwijnen en spartelend op het droge een snelle dood tegemoet gaan. Van der Heyden wist niet hoe snel hij mij moest liquideren. En ik liet me intimideren. Stom, heel stom!"

De rol van de Barones zou gespeeld worden door Nelly Frijda.

De productie werd genomineerd voor de Toneel Publieksprijs

 

 

ORANJE BOVEN

 

OnStage Theaterrecensies

14-01-10

✭✭✭✭✰

 

Een klucht is geen makkelijke vorm van theater. De acteurs moeten een perfecte timing hebben, het verhaal moet laagdrempelig en herkenbaar zijn en het is mooi meegenomen als de karakters 'goeie koppen' hebben. Ook is de grootte van de zaal van belang. In een te grote zaal gaat de mimiek van de acteurs verloren. Alle ingrediënten zijn vaak aanwezig als Jon van Eerd op de planken staat.

 

Oranje Boven speelt zich af in de keuken van het koninklijk paleis, daar waar Harrie Vermeulen (Jon van Eerd) denkt de regie te voeren. Naast Harrie maken Kokkie, een oerdomme goedsullige kokkin (Marjolein Algera), de Koninklijke chauffeur en manusje van alles (Arie Cupé) en het kamermeisje (Peggy Vrijens) deel uit van het bonte gezelschap aan personeelsleden. De barones (Liz Snoijink) heeft als hofdame de leiding.

Naar het schijnt loopt het beneden allemaal redelijk op rolletjes, hoewel Kokkie problemen lijkt te ondervinden met het bellenbord. Op verzoek van Harrie heeft het personeel ook een oortje in zodat Harrie via de oproepinstallatie iedereen kan bereiken.

 

Vandaag is het de dag van het Oranjefeest in de Koninklijke Schouwburg. Ieder moment kan de hoedenmaker een doos komen brengen met daarin de nieuwe hoed voor de Majesteit. De door Hare Majesteit eerder afgekeurde hoed dient in de gereedstaande doos te worden geretourneerd. Ook theaterdirecteur dhr. Luitjes kan zo aanbellen om de buste van de Koningin, die ze eigenhandig heeft geboetseerd, op te halen. Daarnaast moet onder leiding van Harrie de personeelsvoorstelling voor die feestelijk theateravond nog worden gerepeteerd. Al met al een drukte van belang in een ruimte met maar liefst 7 uit- en ingangen. Dat moet wel leiden tot chaos en verwarring.

 

In een waanzinnig tempo schieten de scènes door elkaar, soms zo snel dat het haast niet meer te volgen is. Jon van Eerd is spil in het geheel en weet door zijn geweldige timing, meesterlijke maniertjes en mimiek er een waanzinnige voorstelling van te maken.

Jon van Eerd toont aan niet alleen een geweldig acteur te zijn maar laat wederom zien dat hij komedies kan schrijven die je bijblijven.