top of page
PEUGEOT 404
Niet mijn eerste auto, maar
wel de eerste auto waarin ik
gereden heb. Onder het wakend
oog van mijn vader als bij-
rijder mocht ik bij hoge uit-
zondering zijn prachtige
Peugeot 404S besturen.
Meestal illegaal over de grens
in België.
Het stuur was van zwart leder, en de koplampen waren innoverend.
HONDA CIVIC 1e Generatie
De Honda Civic 1e generatie was
een totaal nieuw gezicht op de
Nederlandse wegen. Ik was op
slag verliefd en voor ik mijn
rijbewijs had gehaald reed ik
stiekem kleine rondjes als mijn
ouders er niet waren.
Niet lang daarna was ik in het bezit van een rijbewijs en kon ik de blits maken bij vriendjes en vriendinnetjes.
RENAULT 4
Mijn eerste, echte eigen
allereerste auto. Van mijn
spaargeld bij elkaar ge-
schraapt. 'Le Car' was een
hitsig bakkie, maar ook een
lieve, kleine opdonder.
Hij reed me naar mijn eerste
voorstellingen bij Toneel-
groep de Appel in Scheveningen.
We noemden hem 'Pietje', naar mijn vader, omdat hij geklaagd had dat geen van zijn kleinkinderen naar hem genoemd was.
Pietje's 'ziel' zou vanaf dat moment overstappen op elke
nieuwe auto. Dan moest de oude auto lichtjes de bumper van de
nieuwe auto raken zodat zijn ziel en dus ook zijn naam over kon gaan.
Het werd veelvuldig met lede ogen aangekeken door garage-houders en autodealers.
RENAULT 5, BLUE ALPINE
Eenmaal verliefd op die gekke
Renault, kocht ik de opvolger
van de 4. Mijn eerst gloed-
nieuwe auto! Toen ik voor het
eerst weg reed in deze auto
overviel me een gek gevoel
van vrijheid en geluk. Radio
aan en touren maar.
ROVER 618i
Hoe gek was ik, maar ik deed
het gewoon. Van mijn zuur
verdiende geld van mijn
allereerste commercial (de
Platen 10-Daagse) kocht ik
deze gloednieuwe Rover.
Groene lak, wit crème be-
kleding.
Pietje was nog nooit zo groot geweest. Maar ook nog nooit zo
vies. Want de crème kleding harmoniseerde minder met de
pootjes van onze hond Harold.
Ik werd regelmatig aangehouden door de politie omdat ze het
raar vonden dat zo'n 'jonge' man in zo'n chique 'heren-auto'
reed.
ROVER 620
Dat weerhield mij er niet
van om na drie jaar de nog
luxere versie, de 620, te
kopen. Weer gloednieuw en
weer met een lichte crème
bekleding.
Peugeot 206
Tijd voor verandering. Of
liever gezegd. Tijd voor
verkleining. Inmiddels had
Ton ook zijn rijbewijs ge-
haald en kreeg een auto van
de zaak. De prachtige
Renault Velsatis. Ik werd
meer en meer naar mijn voorstellingen gereden door een
chauffeur. Dus die kleine pittige Peugeot was voldoende voor
de boodschappen en de korte ritjes.
RENAULT VELSATIS
Na enkele 'wachtauto's'en
vervangauto's (BMW, AUDI,
MERCEDES) kreeg Ton zijn
Keesje. Keesje was naast
Pietje en in navolging ge-
noemd naar de vader van Ton.
De Velsatis en wij waren op
slag verliefd. En dat zou zo
blijven totdat we afstand van hem moesten doen.
VOLVO 340
Samen met onze Australische
vriend Greg kochten we deze
onvoorstelbaar tuthola auto
om in Frankrijk rond te
rijden als we met het vlieg-
tuig gingen.
Pas toen hij door zijn hoeven
begon te zakken namen wij
gedwongen afstand van hem.
Hij heeft nog lang bij de lokale garage staan roesten.
PEUGEOT 309 Turbo
Toen onze vriend David
Broughton van Frankrijk terug
naar Engeland verhuisde namen
wij zijn auto over en doopten
hem 'Broughton'. De oude
Peugeot heeft een oer en oer
sterke motor, geen stuurbe-
krachtiging en hangt met
draadjes aan elkaar. Maar ieder jaar weer komt hij met vlag
en wimpel door de keuring, en tuffen we door het Franse
landschap.
VOLVO C70 cabriolet.
Pietje was aan een nieuwe
body toe en dus toog ik naar
de Volvo dealer om naar de
C30 te kijken.
Daar stond een prachtige,
wit glimmende C70 met me te
flirten. Mijn droom was
altijd al geweest om een cabrio te rijden. En dus trokken we
de stoute schoenen aan en deden het!
Toen we naar terug verhuisden naar Amsterdam was er maar
ruimte voor één auto. We besloten Pietje naar Frankrijk te
laten immigreren. Zodat we bij ons huisje daar altijd een
lekkere tourauto zouden hebben. Pietje toeterd inmiddels Frans en heeft een Franse nummerplaat. Heel soms komt hij even in Nederland kijken, maar hij voelt zich het beste thuis in de Provence.
VOLVO C30
Ton veranderde van baan en
moest zijn eigen auto kopen.
Het werd de Volvo C30 die ons
lange tijd trouw is gebleven.
RENAULT SCNENIC
De oude 'Broughton' moest er dan
uiteindelijk toch aan geloven. Met
veel respect en dankbaarheid hebben
we afscheid van hem genomen.
En toen stond daar een glimlachende
Scenic naar ons te lonken.
Uit respect voor zijn goede zorgen hebben we hem Broughton 2. ge-
doopt. Hij rijdt ons met snorrende liefde door het Franse landschap.
VOLKSWAGEN POLO
Oké, Amsterdam wordt steeds moeilijker met auto's en parkeren. En je kunt je afvragen of je die auto écht nodig hebt. De laatste jaren wordt ik tenslotte voor mijn werk gereden. Daar is een heel aantal auto's de revue gepasseerd. Zoals een Peugeot en een Audi, een BMW een Renault en vele andere.
Maar het was toch wel nodig. Bleek. Dus gekozen voor een kleintje. De VW Polo. Handig, wendbaar en betaalbaar. De Scenic en de Volvo cabrio blijven ons bedienen in Frankrijk. Maar in Nederland doen we het met de Duitsers.
bottom of page