top of page

PEUGEOT 404

 

Niet mijn eerste auto, maar

wel de eerste auto waarin ik

gereden heb. Onder het wakend

oog van mijn vader als bij-

rijder mocht ik bij hoge uit-

zondering zijn prachtige

Peugeot 404S besturen.

Meestal illegaal over de grens

in België.

Het stuur was van zwart leder, en de koplampen waren innoverend.

HONDA CIVIC 1e Generatie

 

De Honda Civic 1e generatie was

een totaal nieuw gezicht op de

Nederlandse wegen. Ik was op

slag verliefd en voor ik mijn

rijbewijs had gehaald reed ik

stiekem kleine rondjes als mijn

ouders er niet waren.
Niet lang daarna was ik in het bezit van een rijbewijs en kon ik de blits maken bij vriendjes en vriendinnetjes.


 

RENAULT 4

 

Mijn eerste, echte eigen

allereerste auto. Van mijn

spaargeld bij elkaar ge-

schraapt. 'Le Car' was een

hitsig bakkie, maar ook een

lieve, kleine opdonder.

Hij reed me naar mijn eerste

voorstellingen bij Toneel-

groep de Appel in Scheveningen.

We noemden hem 'Pietje', naar mijn vader, omdat hij geklaagd had dat geen van zijn kleinkinderen naar hem genoemd was.

Pietje's 'ziel' zou vanaf dat moment overstappen op elke 

nieuwe auto. Dan moest de oude auto lichtjes de bumper van de

nieuwe auto raken zodat zijn ziel en dus ook zijn naam over kon gaan.

Het werd veelvuldig met lede ogen aangekeken door garage-houders en autodealers.

RENAULT 5, BLUE ALPINE

 

Eenmaal verliefd op die gekke

Renault, kocht ik de opvolger

van de 4. Mijn eerst gloed-

nieuwe auto! Toen ik voor het

eerst weg reed in deze auto

overviel me een gek gevoel

van vrijheid en geluk. Radio

aan en touren maar.

ROVER 618i

 

Hoe gek was ik, maar ik deed

het gewoon. Van mijn zuur

verdiende geld van mijn 

allereerste commercial (de

Platen 10-Daagse) kocht ik

deze gloednieuwe Rover.

Groene lak, wit crème be-

kleding.

Pietje was nog nooit zo groot geweest. Maar ook nog nooit zo

vies. Want de crème kleding harmoniseerde minder met de

pootjes van onze hond Harold.

Ik werd regelmatig aangehouden door de politie omdat ze het

raar vonden dat zo'n 'jonge' man in zo'n chique 'heren-auto'

reed.

 

ROVER 620
 

Dat weerhield mij er niet

van om na drie jaar de nog

luxere versie, de 620, te

kopen. Weer gloednieuw en

weer met een lichte crème

bekleding.


 

Peugeot 206

 

Tijd voor verandering. Of

liever gezegd. Tijd voor

verkleining. Inmiddels had

Ton ook zijn rijbewijs ge-

haald en kreeg een auto van

de zaak. De prachtige

Renault Velsatis. Ik werd 

meer en meer naar mijn voorstellingen gereden door een

chauffeur. Dus die kleine pittige Peugeot was voldoende voor

de boodschappen en de korte ritjes.

RENAULT VELSATIS

 

Na enkele 'wachtauto's'en

vervangauto's (BMW, AUDI,

MERCEDES) kreeg Ton zijn

Keesje. Keesje was naast

Pietje en in navolging ge-

noemd naar de vader van Ton.

De Velsatis en wij waren op

slag verliefd. En dat zou zo

blijven totdat we afstand van hem moesten doen.

VOLVO 340

 

Samen met onze Australische

vriend Greg kochten we deze

onvoorstelbaar tuthola auto

om in Frankrijk rond te

rijden als we met het vlieg-

tuig gingen.

Pas toen hij door zijn hoeven

begon te zakken namen wij

gedwongen afstand van hem.

Hij heeft nog lang bij de lokale garage staan roesten.

PEUGEOT 309 Turbo

 

Toen onze vriend David

Broughton van Frankrijk terug

naar Engeland verhuisde namen

wij zijn auto over en doopten

hem 'Broughton'. De oude

Peugeot heeft een oer en oer

sterke motor, geen stuurbe-

krachtiging en hangt met 

draadjes aan elkaar. Maar ieder jaar weer komt hij met vlag

en wimpel door de keuring, en tuffen we door het Franse

landschap.

VOLVO C70 cabriolet.

 

Pietje was aan een nieuwe

body toe en dus toog ik naar

de Volvo dealer om naar de

C30 te kijken.

Daar stond een prachtige,

wit glimmende C70 met me te

flirten. Mijn droom was

altijd al geweest om een cabrio te rijden. En dus trokken we

de stoute schoenen aan en deden het!

Toen we naar terug verhuisden naar Amsterdam was er maar

ruimte voor één auto. We besloten Pietje naar Frankrijk te

laten immigreren. Zodat we bij ons huisje daar altijd een

lekkere tourauto zouden hebben. Pietje toeterd inmiddels Frans en heeft een Franse nummerplaat. Heel soms komt hij even in Nederland kijken, maar hij voelt zich het beste thuis in de Provence.

VOLVO C30

 

Ton veranderde van baan en

moest zijn eigen auto kopen.

Het werd de Volvo C30 die ons

lange tijd trouw is gebleven.

RENAULT SCNENIC

 

De oude 'Broughton' moest er dan

uiteindelijk toch aan geloven. Met

veel respect en dankbaarheid hebben

we afscheid van hem genomen.

 

En toen stond daar een glimlachende

Scenic naar ons te lonken.

 

Uit respect voor zijn goede zorgen hebben we hem Broughton 2. ge-

doopt. Hij rijdt ons met snorrende liefde door het Franse landschap.

VOLKSWAGEN POLO

 

Oké, Amsterdam wordt steeds moeilijker met auto's en parkeren. En je kunt je afvragen of je die auto écht nodig hebt. De laatste jaren wordt ik tenslotte voor mijn werk gereden. Daar is een heel aantal auto's de revue gepasseerd. Zoals een Peugeot en een Audi, een BMW een Renault en vele andere.

 

Maar het was toch wel nodig. Bleek. Dus gekozen voor een kleintje. De VW Polo. Handig, wendbaar en betaalbaar. De Scenic en de Volvo cabrio blijven ons bedienen in Frankrijk. Maar in Nederland doen we het met de Duitsers.

 

Schermafbeelding 2019-05-21 om 09.18.14.
bottom of page