top of page
MANNENHARTEN                     2013
MANNENHARTEN is de Nederlandse re-make uit 2013 van de in Duitsland zeer succesvolle rom-com 'Männerhertzen'. In de film wordt een aantal zeer uiteenlopende mannen gevolgd in hun liefdes- en carrière-perikelen. Door een samenloop van omstandigheden komen de mannen, ieder met hun eigen verhaal, met elkaar in aanraking. 
Hoofdrollen werden gespeeld door o.a. Daan Schuurmans, Jeroen van Spitzenberger, Fabian Jansen, Barry Atsma en Jon van Eerd.
 
 
De regie was in handen van Mark de Clou.
De film eindigt met het lied 'Laten We de Liefde' gezongen door Jon van Eerd. Aanvankelijk was het de bedoeling dit lied uit te brengen. Dit was tevens het argument waarmee de regisseur en de producent hem over de streep trokken om 'ja' te zeggen op dit project waarbij hij vanaf het begin al grote twijfels had.
 
Door onbevestigde omstandigheden, maar waarschijnlijk door een meningsverschil tussen componist John Ewbank, die het nummer op het oog had voor Marco Borsato, en NL Films, werd het afgeblazen. Het lied kreeg daardoor niet meer de aandacht die het verdiende. En ook Jon's rol werd dramatisch ingekort en onder de tafel geschoven.

Laten We De Liefde

 

Dit is voor alle mensen die nog nooit hebben bemind

Voor wie eerst nog moeten dromen voor wie de eerste zoen begint

Voor iedereen die onderweg zijn hart verloren heeft

Voor wie zich wil verzetten en voor wie zich overgeeft

 

Dit is voor alle vlinders in een onbewolkte lucht

Voor wie de liefde liefheeft wie voor de liefde vlucht

Voor harten die gebroken zijn en toch weer zijn geheeld

Voor elke hand die voor het eerst een ander lichaam streelt

 

Laten we de liefde, de liefde blijven delen

Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen

Laten we de liefde, de liefde blijven vieren

Van man tot vrouw en jong tot oud

Want het is de liefde die ons samen houdt

 

Voor elke mond die van de liefde heeft geproefd

Voor wie het zeker weten en voor wie het niet meer hoeft

Voor wie de grote liefde uit zijn jeugd hervonden heeft

En wie zich voor het eerst aan iemand anders overgeeft

 

Voor iedereen die lieve woorden op een ander strooit

Voor harten die bevroren waren en weer zijn ontdooid

Voor allen die alleen zijn of verbitterd en verkild

En daarna toch weer door de liefde worden opgetild

 

Laten we de liefde, de liefde blijven delen

Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen

Laten we de liefde, de liefde blijven vieren

Van man tot vrouw en jong tot oud

Want het is de liefde die ons samen houdt

 

Voor de versteende lippen die daarna weer zijn verzacht

Voor iedereen die bij een ander wegdroomt deze nacht

Voor allen die weer samen zijn of van elkaar vervreemd

Voor iedereen die voor het laatst van iemand afscheid neemt

 

Laten we de liefde, de liefde blijven delen

Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen

Laten we de liefde, de liefde blijven delen

Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen

Laten we de liefde, de liefde blijven vieren

Van man tot vrouw en jong tot oud

Want het is de liefde die ons samen houdt

 

 

Dit is voor alle mensen die nog nooit hebben bemind

Voor hen die eerst nog moeten dromen voor wie de eerste zoen begint 

Klik voor de trailer

WISJEDATJES:
In zijn rol van de populaire zanger Roy was Jon stapelverliefd op zijn producer Dennis (Barry Atsma). In een scène verwijt Roy alleen maar zijn artiestennaam te kennen en niet eens weet hoe hij écht heet: Harrie Vermeulen. Jon had de regisseur overtuigd deze naam te gebruiken. Jon wil dat Harrie Vermeulen zo vaak mogelijk aanwezig is in zijn werk.
In 'Mannenharten' zat oorspronkelijk een geestige bedscène tussen Barry Atsma en Jon van Eerd.
 
Omdat men zei bang te zijn dat de onschuldige scène toch te pikant zou blijken, besloot de film-maatschappij en de regie hem weg te laten. Hetgeen gezien andere scènes grote onzin, en dus een wonderlijk excuus was.
 
Atsma en van Eerd, waren er beiden van overtuigd dat de scène een bijzondere grappige, maar zeker ook inhoudelijke meerwaarde had voor de film.
 
Zij waren teleurgesteld in de gang van zaken, en protesteerden.

Maar zonder effect, Jon had waarschijnlijk zijn kruid verschoten door op zijn strepen te staan wat betreft het lied. De scène, werd uit de film geknipt. Tegelijkertijd werd er een aantal scènes van Jon, onder het mom van tijdsdruk, zonder overleg geschrapt. Jon's aandeel werd op deze manier aanzienlijk verkleind.

Op de première werd Jon met smoesjes tegengehouden de rode loper op te gaan. Toen hij eenmaal ging was alle pers al verdwenen. Het was een bewuste actie om zijn aanwezigheid te minimaliseren.

Jon zei hierover: 'Dit is nou precies waarom ik het medium film niet vertrouw. Je hebt er geen grip op zoals je dat bij theater hebt. Je kunt er uiteindelijk niet van op aan wat ze met je talent, je werk en je inspanningen doen. Je kan de sterren van de hemel spelen en dan knippen ze het helemaal kapot.'
En: 'Iedereen, overal, in elk vak, moet rekening houden met budgetten - we heten niet allemaal Joop. Maar vijftien keer dezelfde tram door dezelfde straat zien rijden - daarvoor zit ik niet in dit vak!'

Jon in: 'Toneel Gaat Nooit Verloren' interview - zie Pers Pagina

Scherm­afbeelding 2024-05-12 om 13.26.58.png
Scherm­afbeelding 2024-05-12 om 13.37.38.png
Scherm­afbeelding 2024-05-12 om 13.37.38.png

"Wij verheugen ons enorm op het komende theater seizoen. De producties van Jon van Eerd's Pretpakhuis zijn ons altijd dierbaar geweest en zullen ook in de toekomst in onze harten verankerd zijn.
In de aankondiging van zowel Een Rits te Ver 2.0 als Een Nacht in de Efteling zit een hilarische en meer dan aangename familiebelofte verscholen die voor een echte binding zal zorgen. Wij raden iedereen aan snel kaarten te boeken.

51216340-bbf1-4689-ad7c-7a79182c0bd0.jpeg

- Jon van Eerd

bottom of page