MANNENHARTEN 2013
MANNENHARTEN is de Nederlandse re-make uit 2013 van de in Duitsland zeer succesvolle rom-com 'Männerhertzen'. In de film wordt een aantal zeer uiteenlopende mannen gevolgd in hun liefdes- en carrière-perikelen. Door een samenloop van omstandigheden komen de mannen, ieder met hun eigen verhaal, met elkaar in aanraking.
Hoofdrollen werden gespeeld door o.a. Daan Schuurmans, Jeroen van Spitzenberger, Fabian Jansen, Barry Atsma en Jon van Eerd.
De regie was in handen van Mark de Clou.
De film eindigt met het lied 'Laten We de Liefde' gezongen door Jon van Eerd. Aanvankelijk was het de bedoeling dit lied uit te brengen. Dit was tevens het argument waarmee de regisseur en de producent hem over de streep trokken om 'ja' te zeggen op dit project waarbij hij vanaf het begin al grote twijfels had.
Door onbevestigde omstandigheden, maar waarschijnlijk door een meningsverschil tussen componist John Ewbank, die het nummer op het oog had voor Marco Borsato, en NL Films, werd het afgeblazen. Het lied kreeg daardoor niet meer de aandacht die het verdiende. En ook Jon's rol werd dramatisch ingekort en onder de tafel geschoven.
Laten We De Liefde
Dit is voor alle mensen die nog nooit hebben bemind
Voor wie eerst nog moeten dromen voor wie de eerste zoen begint
Voor iedereen die onderweg zijn hart verloren heeft
Voor wie zich wil verzetten en voor wie zich overgeeft
Dit is voor alle vlinders in een onbewolkte lucht
Voor wie de liefde liefheeft wie voor de liefde vlucht
Voor harten die gebroken zijn en toch weer zijn geheeld
Voor elke hand die voor het eerst een ander lichaam streelt
Laten we de liefde, de liefde blijven delen
Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen
Laten we de liefde, de liefde blijven vieren
Van man tot vrouw en jong tot oud
Want het is de liefde die ons samen houdt
Voor elke mond die van de liefde heeft geproefd
Voor wie het zeker weten en voor wie het niet meer hoeft
Voor wie de grote liefde uit zijn jeugd hervonden heeft
En wie zich voor het eerst aan iemand anders overgeeft
Voor iedereen die lieve woorden op een ander strooit
Voor harten die bevroren waren en weer zijn ontdooid
Voor allen die alleen zijn of verbitterd en verkild
En daarna toch weer door de liefde worden opgetild
Laten we de liefde, de liefde blijven delen
Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen
Laten we de liefde, de liefde blijven vieren
Van man tot vrouw en jong tot oud
Want het is de liefde die ons samen houdt
Voor de versteende lippen die daarna weer zijn verzacht
Voor iedereen die bij een ander wegdroomt deze nacht
Voor allen die weer samen zijn of van elkaar vervreemd
Voor iedereen die voor het laatst van iemand afscheid neemt
Laten we de liefde, de liefde blijven delen
Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen
Laten we de liefde, de liefde blijven delen
Laten we versieren, zoenen, vrijen, dansen, strelen
Laten we de liefde, de liefde blijven vieren
Van man tot vrouw en jong tot oud
Want het is de liefde die ons samen houdt
Dit is voor alle mensen die nog nooit hebben bemind
Voor hen die eerst nog moeten dromen voor wie de eerste zoen begint
Klik voor de trailer
WISJEDATJES:
In zijn rol van de populaire zanger Roy was Jon stapelverliefd op zijn producer Dennis (Barry Atsma). In een scène verwijt Roy alleen maar zijn artiestennaam te kennen en niet eens weet hoe hij écht heet: Harrie Vermeulen. Jon had de regisseur overtuigd deze naam te gebruiken. Jon wil dat Harrie Vermeulen zo vaak mogelijk aanwezig is in zijn werk.
In 'Mannenharten' zat oorspronkelijk een geestige bedscène tussen Barry Atsma en Jon van Eerd.
Omdat men zei bang te zijn dat de onschuldige scène toch te pikant zou blijken, besloot de film-maatschappij en de regie hem weg te laten. Hetgeen gezien andere scènes grote onzin, en dus een wonderlijk excuus was.
Atsma en van Eerd, waren er beiden van overtuigd dat de scène een bijzondere grappige, maar zeker ook inhoudelijke meerwaarde had voor de film.
Zij waren teleurgesteld in de gang van zaken, en protesteerden.
Maar zonder effect, Jon had waarschijnlijk zijn kruid verschoten door op zijn strepen te staan wat betreft het lied. De scène, werd uit de film geknipt. Tegelijkertijd werd er een aantal scènes van Jon, onder het mom van tijdsdruk, zonder overleg geschrapt. Jon's aandeel werd op deze manier aanzienlijk verkleind.
Op de première werd Jon met smoesjes tegengehouden de rode loper op te gaan. Toen hij eenmaal ging was alle pers al verdwenen. Het was een bewuste actie om zijn aanwezigheid te minimaliseren.
Jon zei hierover: 'Dit is nou precies waarom ik het medium film niet vertrouw. Je hebt er geen grip op zoals je dat bij theater hebt. Je kunt er uiteindelijk niet van op aan wat ze met je talent, je werk en je inspanningen doen. Je kan de sterren van de hemel spelen en dan knippen ze het helemaal kapot.'
En: 'Iedereen, overal, in elk vak, moet rekening houden met budgetten - we heten niet allemaal Joop. Maar vijftien keer dezelfde tram door dezelfde straat zien rijden - daarvoor zit ik niet in dit vak!'
Jon in: 'Toneel Gaat Nooit Verloren' interview - zie Pers Pagina